Om sunt şi trăiesc
Mi-am găsit a mea menire
Şi de-aia grădinăresc.

marți, 26 iulie 2011

Plămădeli din coada calului, ceapă, usturoi şi hrean

Pe solurile umede şi acide se întâlneşte coada calului (Equisetum arvense) care se poate folosi fie în stare proaspătă, fie uscată. Deoarece nu creşte în întreprinderea mea, am fost nevoit să o cumpăr din comerţ. Pentru prepararea infuziei de coada calului - 200-300 g la 10 litri de apă - eu am folosit planta tocată, niciodată pulbere, deoarece infuzia din pulbere nu se filtrează bine şi astfel se înfundă duzele aparatului de stropit. 

Cine doreşte să aibă plante sănătoase, acela să stropească cu infuzie de coada calului atât plantele sănătoase cât şi solul de sub ele, chiar de 7 ori într-un an. Infuzia nu combate direct fungii, dar prin conţinutul mare în acid silicic întăreşte pereţii celulari ai plantelor astfel încât ciuperca nu poate pătrunde în celulă. În cazul când se foloseşte planta proaspătă, cantitatea folosită la prepararea infuziei se dublează. 

Nu apar niciodată simptome de fitotoxicitate, chiar şi omul poate bea din acest ceai. În pomicultură, preparatul este recomandat pentru prevenirea atacului de rapăn şi monilioză. Infuzia de coada calului poate fi folosită, aşa cum am mai menţionat, în compoziţia pastei pentru ungerea trunchiurilor. Şi în acest caz conţinutul de acid silicic îşi face efectul. Eu îmi stropesc de 3 ori plantaţiile de căpşun şi zmeur cu infuzie de coada calului pentru a preveni atacul de fitoftorioză.

Şi ceapa, prazul şi usturoiul pot fi folosite cu succes ca fungicide şi insecticide. Cel mai bine este atunci când folosim aceste trei plante la prepararea de plămădeli, cu apă de ploaie. În funcţie de temperatura mediului exterior, plămădeala este gata în 8-10 zile. Prin conţinutul în sulf al cepei, plămădeala se colorează în brun, semn că este bună pentru utilizat. Se foloseşte împotriva făinărilor la diferite plante de cultură, prin stropiri repetate la interval de câteva zile, în funcţie de intensitatea atacului. Niciodată nu se va stropi la orele amiezii" Lucru valabil şi în cazul celorlalte plămădeli.

Cu infuzia de hrean se poate preveni atacul de monolioză la vişin. Se stropeşte în plină floare, cu infuzie având concentraţia de 3%. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu