Om sunt şi trăiesc
Mi-am găsit a mea menire
Şi de-aia grădinăresc.

vineri, 23 septembrie 2011

Tipare naturale

Am pus mai jos cateva poze gasite pe internet, care ilustreaza modele, tipare naturale. Acestea pot fi luate in considerare si la infiintarea unei gradini, mai mici sau mai mari, urmand unul sau mai multe modele gasite in natura.

Insa, gradinile nu se infiinteaza obligatoriu dupa aceste tipare, ele pot sa aiba propriul lor tipar, prin observatia si bunavointa gradinarului. Poti avea o gradina naturala, urmand un tipar natural. Poti avea o gradina naturala, urmand tiparul care i se potriveste. Poti avea o gradina naturala, atunci cand tiparul ei nu este impus de reguli scrise, calcule elaborioase - ale gradinarului. O gradina naturala inseamna o gradina libera, o gradina care are propriul ei tipar. Treaba gradinarului este sa simta ceea ce simte si gradina, atata tot. 

Cum simte gradinarul gradina? Simplu, prin observare directa. Ce inseamna asta? Va expun propriile-mi idei, ganduri, sentimente. Eu observ stand in gradina si nefacand altceva decat sa privesc in ansamblu, stau jos intr-un loc umbrit si mananc seminte de floarea-soarelui din propria-mi gradina si privesc gradina ca pe ceva magic. Mi se pare un lucru mult prea complicat sa cred ca gradina este ceva banal. Mi se pare prea banal sa cred ca trebuie sa muncesti zi si noapte ca sa ai o gradina. Este de fapt foarte simplu, este firesc si normal sa stai si sa-ti creezi legatura cu gradina, facand doar strictul necesar.

Legatura nu se creeaza fiind in dizarmonie cu gradina. Sapatul, plivitul, arderea buruienilor... lucruri care consuma energie si nu produc decat chin. Buruienile sunt plante pe care nu le cunoastem. Odata cunoscute ele se pot transforma in plante benefice. Astfel, nu exista buruieni.

Am recoltat porumbul si floarea-soarelui si nu am aruncat nimic. Voi face ceva si cu tulpinile si cu capatanile. Radacinile de floarea-soarelui le-am luat pentru ca am citit despre beneficiile ceaiului din radacini de floarea-soarelui. Cu capatanile de floarea-soarelui si tulpinile porumbului voi face un strat inaltat. Despre strat si altele voi reveni luna viitoare cu o noua postare.

Sa revin la tipare. Acestea se creeaza simtind gradina. Tiparele se nasc, nu se construiesc. Atata timp cat esti implicat in gandire, nu vei face altceva decat sa rupi legatura cu gradina. De exemplu cand am semanat craitele in primavara, m-am gandit cum sa le pun, mi-am facut un plan. Toate bune si frumoase numai ca nu mi-a iesit cum am vrut eu. Astazi craitele puse acolo unde am vrut sunt uscate, iar cele care au iesit la intamplare sunt si acum in floare si inca mai au boboci de floare. Cert este ca nimic nu trebuie facut cu forta. Nu trebuie sa le impui plantelor, unde, si cum sa creasca. Lasa-le libere si te vei bucura de ele tot anul. Tot ce trebuie sa faci este sa arunci samanta. Apoi natura stie ce are de facut... si tu, creaza legatura!

Tiparele de mai jos sunt doar exemple; creandu-ti propriul tipar vei contribui la lista infinita cu tipare naturale, innascute, nu fabricate. 












Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu