Om sunt şi trăiesc
Mi-am găsit a mea menire
Şi de-aia grădinăresc.

marți, 18 octombrie 2011

Grădina cu straturi

Am terminat, în mare parte, lucrarile la gradina cu straturi. În total au ieşit 11 straturi, mai mari, mai mici, mai drepte mai curbe... cum au ieşit... Aşa, ca idee, ele arată cam ca în desenul de mai jos.

Stratul 1: 3 randuri de căpşuni plantate în urma cu 2 zile şi protejate cu fân.
Stratul 2: este ocupat cu varză de toamnă. Are la bază materie organică provenită de la ridichi roşii şi negre (frunze, tulpini - şi pe ici pe colo câteva seminţe au răsarit iar acum am ridichi numai bune de mâncat), plus buruienile care au fost rupte şi lăsate pe sol.
Stratul 3: am recoltat sfecla roşie iar acum este gol. Ca protecţie a solului pe timp de iarma l-am acoperit cu tulpini de tomate şi plante uscate de crăiţe, pe ici pe colo sunt şi cateva roşii lăsate sub acoperămant, la primăvară poate încolţesc seminţele din ele. În colţul din stânga jos este o plantă de salvie pe care am protejat-o cu fân şi puţin gunoi, în mijlocul unui cauciuc de maşină.
Stratul 4: Stratul înălţat. Am săpat cam 10 cm în sol si am pus tulpini de floarea-soarelui, coceni de porumb, capaţâni de floarea-soarelui, tulpini de porumb, am acoperit totul cu 5 roabe de gunoi de anul trecut (compus din pene şi găinaţ, plante uscate, rumeguş), iar apoi am acoperit în final totul cu pamantul săpat, iar peste tot, ca protecţie peste iarnă, am pus tulpini de tomate. În final, stratul are cam 30 cm peste sol. În colţul din stânga sus este un rozmarin, protejat la fel ca salvia.
Stratul 5: În stânga sus este o altă salvie protejată ca cealaltă, iar jos, la mijloc este un piersic rasărit din primăvară. Strat protejat cu tulpini de roşii. Pe alocuri sunt aruncaţi castraveţi.
Stratul 6: Are multă materie lemnoasă. Am tăiat cu toporul bucăţi mici de crengi uscate, tulpini de viţă-de-vie (proaspăt tunsă) plus frunzele şi ciorchinii acesteia.
Stratul 7: Ocupat momentan cu varză de toamnă. Este asemănător stratului nr. 2.
Stratul 8: Este protejat cu tulpini şi frunze de muştar galben şi plante de fasole pitică. În partea stângă este o tufă de pătrunjel verde protejată cu crengi de jur-împrejur şi fân la bază.
Stratul 9: Are şi el o tufă de pătrunjel verde protejată. Este acoperit cu plante de fasole şi pe alocuri fân.
Stratul 10: Protejat de frigul iernii cu tulpini de roşii şi plante de muştar galben. Are şi o tufă de pătrunjel protejată.
Stratul 11: Are două rânduri de măcriş şi un piersic. Iar printre măcriş am pus plantele proaspăt smulse de muştar galben ca şi protecţie la ger.

Ce se vede cu maro, cărările, sunt făcute din tulpini de porumb pe care le-am îngropat în pâmant, partea de deasupra rămânând neacoperită cu pământ. În schimb am acoperit-o cu fân şi alte resturi vegetale din grădină. Scopul acestora este de a păstra umezeala în sol.

Restul grădinii (ce se vede în dreapta) este momentan neprotejat, în partea de sus este un rând cu varză de toamnă ce începe să învelească. Iar mai jos sunt flori de paie care încă mai înfloresc şi câteva gălbenele.

Până data viitoare, face-ţi legătura... 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu